Pojazdy spalinowe, będące dziś fundamentem codziennej logistyki firm i osób prywatnych muszą działać zawsze w najbardziej wydajny sposób – aby tak się działo, wszystkie części powinny funkcjonować bez zarzutu. Tyczy się to m.in. układów wtryskowych, które odpowiedzialne są za dostarczanie paliwa do komór spalania. Co w przypadku, gdy do systemu wkradnie się jednak usterka, a kosztowna wymiana nie wchodzi w grę? Idealną alternatywą jest ich regeneracja. Przywrócenie efektywności układu wtryskowego to mniejsze zużycie paliwa, ale i ograniczenie szkodliwych substancji emitowanych przez maszynę. Jak przebiega taki proces? Czy to się opłaca?
Diagnostyka układu wtryskowego – jak przebiega?
Kontrola układów wtryskowych to w dużej mierze wychwytywanie minimalnych odchyleń od normy, które mogą wpłynąć na wydajność silnika. Diagnostyka jest więc procesem składającym się z serii pomiarów, obserwacji i detekcji anomalii, które mogą prowadzić m.in. do zbyt niskiego ciśnienia wtrysku lub zbyt późnego rozpylenia paliwa. Jak więc przebiega?
Test 1 – wewnętrzne pomiary
Nieprawidłowości dotyczące ciśnienia mogą świadczyć o problemach związanych z drożnością kanałów wtryskowych czy uszkodzeniem tłoków lub zaworów regulacyjnych. Zastosowanie analizatorów pozwala zarejestrować parametry, które służą do identyfikacji wszelkich odchyleń od normy, zarówno przy biegu jałowym, jak i pełnym obciążeniu. Seria symulacji odzwierciadla rzeczywiste warunki pracy silnika. Nawet minimalne różnice mogą wskazywać na wewnętrzne przecieki w układzie, które z czasem przyczyniają się do spadku wydajności maszyny.
Test 2 – oscyloskopowa analiza sygnałów wtryskiwaczy
Monitorowanie elektrycznych sygnałów sterujących pracą wtryskiwaczy to nieodłączna część diagnostyki układu. Przy użyciu oscyloskopu można dokładnie zarejestrować charakterystykę impulsów, które wyzwalają wtłoczenie paliwa. Każdy element systemu ma swoją specyficzną sygnaturę – odpowiednio zaprogramowane urządzenie pomiarowe jest w stanie wykryć nieprawidłowości, na przykład w postaci niestabilnych skoków napięcia, co często może być wynikiem uszkodzenia cewki lub problemów z przewodami. Taka diagnostyka pozwala na wczesne wykrycie problemów, które mogłaby przyczynić się do spowodowania większych strat.
Diagnostyka, sama w sobie, jest procesem wieloetapowym, który nie ogranicza się jedynie do powyższych testów. Są one jednak fundamentalne dla badania wydajności i działania systemów wtryskiwaczy – należy więc ocenić dokładne parametry pracy silnika podczas symulowania rzeczywistych obciążeń, z jakimi może mieć do czynienia. Istnieje również wiele innych, bardziej skomplikowanych metod, które pomagają wykryć nieprawidłowości.
Regeneracja wtryskiwaczy – krok po kroku
Czyszczenie elementów układu wtryskowego to etap, który stanowi kluczowy punkt całego procesu regeneracji. Części wchodzące w skład całego systemu narażone są na osadzanie się w nich drobin węgla, mikroskopijnych cząstek metalu czy zanieczyszczeń chemicznych, które przyczyniają się do pogorszenia wydajności jednostki napędowej. Jak więc przeprowadzić proces regeneracji?
- Krok 1 – kąpiel ultradźwiękowa – owa technologia czyszczenia opiera się na wykorzystaniu fal o wysokiej częstotliwości, które efektywnie usuwają osad z trudno dostępnych powierzchni.
- Krok 2 – czyszczenie ciśnieniowe – wtłaczanie specjalistycznych płynów przez przewody paliwowe oraz komponenty układu wtryskowego pomaga usunąć resztki zanieczyszczeń oraz pozwala na sprawdzenie drożności układu.
- Krok 3 – wymiana elementów eksploatacyjnych – uszczelki, pierścienie oraz inne części użytkowe wymagają całkowitej wymiany, z uwagi na to, iż są stale narażone na działanie wysokich temperatur i ciśnienia.
Proces pozwala przywrócić układowi wtryskiwaczy pierwotne parametry, dzięki czemu silnik zwiększa swoją wydajność, przy okazji wydłużając całkowitą żywotność maszyny.
Dlaczego warto wybrać regenerację układu wtryskowego?
Regeneracja wtryskiwaczy nie jest wyłącznie przywróceniem im sprawności, to przede wszystkim działanie, które ma na celu odrestytuować je w taki sposób, aby ich parametry dorównywały fabrycznym odpowiednikom. Korzyści z tego procesu to m.in.:
- Optymalizacja kosztów – kupno nowych komponentów jest inwestycją znacznie kosztowniejszą w porównaniu do regeneracji.
- Zwiększenie wydajności i poprawa dynamiki pojazdu – odrestaurowany układ może przyczynić się do poprawy przyspieszenia, płynności pracy silnika oraz reakcji na zmiany obciążenia.
- Redukcja emisji spalin – precyzyjna dawka paliwa to lepsze spalanie oraz ograniczenie wydalania tlenków azotu i cząsteczek stałych.
- Zwiększenie żywotności silnika – odpowiednio dozowanie oleju napędowego prowadzi do mniejszego zużycia tłoków, zaworów oraz turbosprężarek.
Odpowiednia, wczesna reakcja pozwoli na sprawną regenerację układu wtryskowego. W Transtech oferujemy pełen wachlarz usług naprawczych i serwisowych – nasza wiedza i doświadczenie pozwolą nam doprowadzić Twój pojazd do znakomitego stanu technicznego. Zadbaj o przyszłość swojego auta już dziś!